Gerealiseerde en lopende projecten

Foto MZ 5b link5Van 2000 – heden is de samenwerking tussen de bevolking, parochie sta Anna en de stichting uitgebouwd en is een centraal wijkcomité uitgegroeid tot een goed functionerende belangenorganisatie voor de bewoners, ACAM ( Assoçiacão Comunitária Ambiente da Mafalala).

Ook werd meteen gestart met studiebeurzen voor leerlingen uit de arme gezinnen, en werden sportprojecten opgezet zoals: voetbaltrainersopleiding, voetbalclinics, deelname aan kompetitie en organisatie van toernooien voor jongens en meisjes uit de sloppenwijken.

Gezien de enthousiaste participatie en reacties van de bewoners werd besloten om samen een gemeenschapscentrum te bouwen, dat 17 november 2007 geopend werd, dankzij de steun van alle verenigingen in de Maastrichtse wijk Amby; verder droegen ook vele particulieren en het missiebureau Roermond bij aan de realisatie van het centrum. De bewoners hebben met eigen hand de stenen gebakken en het centrum gebouwd onder leiding van pater Maas.

De opening van het centrum en de oprichting van ACAM leidden tot vele initiatieven die de lokale jeugd en hun ouders de kans geeft om door middel van educatie, studiebegeleiding, vakopleidingen, voorlichting en sportactiviteiten, een menswaardig bestaan op te bouwen. Ook is het centrum een vergader- en ontmoetingsruimte voor de wijkbewoners.

Uiteraard werden meteen veel activiteiten voor en door bewoners georganiseerd, zoals:

Trainingen
Sportactiviteiten
Het verzorgen van voorlichting op het gebied van:

• gezondheidszorg; hygiëne; aids en andere overdraagbare ziekten
  • moeder en kind zorg
  • milieu en gezondheid

De projecten die momenteel door de stichting ondersteund worden zijn:

Voetbal

kMoz2013(80)kMoz2013(215)

ACAM-Mafala heeft 5 voetbalteams voor jongens en meisjes in de leeftijd van 7-18 jaar. Hun ouders hebben eenvoudigweg geen geld om sportkleding of schoenen te kopen, reden waarom wij actief en met goeie respons inzamelen in de regio, sorteren en vervolgens opsturen naar ACAM.

Zeven keer hebben wij een groot voetbaltoernooi georganiseerd voor zo’n 500 deelnemers en heeft Martin Creuwels een trainersopleiding verzorgd voor de trainers uit de sloppenwijken.

kMoz2013(57)

kMoz2013(328)

Batik

kbatik01 2009 Mocambique Netty 6 tm 26 juni 067

ACAM verzorgt batik opleidingen voor jongeren, die vervolgens zelf werk en inkomen kunnen genereren. In de huidige cursus krijgen 35 leerlingen les van twee oud-studenten. ACAM verzorgt de marketing. De stichting financiert alle lesmaterialen.

Naaionderwijs

2009 Mocambique Netty 6 tm 26 juni 077

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ACAM en de parochie hebben in 2004 een cursus opgezet, in samenwerking met Netty Gorissen, de donateurs van de stichting financieren naaimachines en materialen. Tegenwoordig krijgen 30 vrouwen les en zijn 7 naaimachines ter beschikking en in gebruik. Ook in dit project zijn cursisten van het eerste uur nu zelf docent.

De producten, zoals schooluniformen en huishoudtextiel worden in de wijk verkocht

Computeronderwijs

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Deze basiscursus wordt door drie bestuursleden van ACAM verzorgd en jaarlijks door zo’n 150 leerlingen met goed gevolg afgelegd. Het diploma is een voorwaarde voor bijna welke baan dan ook. Er zijn 10 computers en de stichting financiert de lesmaterialen, in samenwerking met de parochie Santa Anna.

Open riool reiniging

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zeer belangrijk voor de hygiëne EN DUS VOOR DE GEZONDHEID in de sloppenwijken is het reinigen van de open riolen. Dit gebeurt elke 2 weken door 4 bestuursleden van ACAM die samen met de wijkbewoners dit smerige maar hoognodige karwei  uitvoeren. Een uitstekend gemeenschapsproject dat ook door de Nederlandse ambassade ondersteund wordt en zelfs een prijs heeft opgeleverd voor wijkprojecten in het kader van stadsontwikkeling. De stichting voorziet in de materialen en kleding en in een eenvoudige maaltijd voor de DEELNEMENDE BUURTBEWONERS na afloop.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stichting Pater Maas Mozambique© 2013 | Design: Marc Bogman© | Frontier Theme