NIEUWSBERICHT

Nieuwsbericht januari 2018

Voetbalfeest in Mozambique : Martin Creuwels maakte zijn achtste voetbaltrip naar Mozambique.

Ook dit jaar hebben we weer intensief samengewerkt met onze Mozambikaanse partner ACAM: Creuwels heeft met hun weer een aantal sportactiviteiten uitgevoerd.

40 cursisten uit alle wijken van de hoofdstad Maputo namen deel aan zijn voetbalclinics en aan een trainersopleiding.

Saillant detail is dat de 4 beste jeugdkeepers van Mozambique deel namen aan de clinics. Hun inspanningen werden beloond met een eenvoudige keepersuitrusting uit Limburg.

Daarnaast organiseerde hij samen met ACAM, de gemee nschapsorganisatie in de sloppenwijk Mafalala. een omvangrijk 7 daags voetbaltoernooi , wat weer een groot succes werd.

Ruim 500 deelnemers uit 20 wijken namen deel aan alle activiteiten, 50 personen meer dan in 2015. De grootse groep bestond uit jongeren, zo’n 450, waarvan inmiddels toch 40 % meisjes . Ook in Mozambique groeit de belangstelling voor vrouwenvoetbal. Totaal 30 jeugdteams uit alle wijken hadden ingeschreven. Jammer genoeg heeft de wijk Mafalala maar twee simpele zandvelden, en werden 20 teams geselecteerd om deel te nemen aan het toernooi. En voor het eerst sinds 2005 won het team van Mafalala, de armste wijk in Maputo.

De dolenthousiaste en zeer dankbare deelnemers streden met veel spelvreugde in de brandende zon op kurkdroge zandvelden, en wonnen de mooiste Limburgse prijzen. Bij gebrek aan zakgeld en het ontbreken van een kantine kregen ze dagelijks van onze stichting een simpele lunch bezorgd: een broodje jam en beker ranja……

Het werd een groot voetbalfeest, dat ook door de landelijke televisie- en radiostations werd verslagen, wat natuurlijk fantastisch was voor de deelnemers en voor de organisatoren. Ook de landelijke kranten berichtten over het toernooi en de clinics. Normaal krijgen de sloppenwijken nauwelijks aandacht in de pers.

De telefoon bij ACAM stond vervolgens niet stil : uit het hele land werd gebeld of hij als Nederlands gediplomeerde trainer, die gratis clinics gaf, ook hún provincie naar het landelijk kampioenschap wilde begeleiden. Daar was jammer genoeg geen tijd voor.

Voor even konden de deelnemers de bittere armoede en de daaruit voortvloeiende ellende vergeten, terwijl het spel hun weer zelfvertrouwen en energie gaf. Energie die zo belangrijk is bij elke struggle for life. En het plezier is dubbel op als je dan ook nog kampioen wordt en een prachtige Limburgse beker krijgt, of een sporttenue of een ander sportartikel dat hier in de buurt gesponsord is. Daarnaast ontving elk deelnemend team een wedstrijdbal.

De belangstelling was groot. Tijdens de finales dromden wel tot 1000 toeschouwers op het gebeuren af. De daken van de sloppen en de bomen dienden als skybox, geen entree vereist.

Het voetbalteam van de parochiekerk ontving tijdens de hoogmis ook een beker en bal van Creuwels, als dank voor de gastvrijheid.

Artsen zonder Grenzen werkt ook in de wijk Mafalala, en heeft samen met onze stichting en ACAM een bijeenkomst belegd. Thema’s waren gezondheidszorg, gevolgen van drugsgebruik en de HIV problematiek in de sloppenwijken. Het is natuurlijk uitstekend en belangrijk dat ontwikkelingsorganisaties samenwerken bij het verbeteren van leefomstandigheden in een wijk, en vooral ook samenwerken met de plaatselijk organisaties.

Kortom, geslaagde voetbalactiviteiten , die voor alle deelnemers en alle betrokkenen winst opgeleverd heeft.
De bevolking van Mafalala was blij en dankbaar voor het initiatief, en danken alle sponsoren voor hun onmisbare steun.

Hieronder kunt u foto’s zien van het bezoek aan Mozambique.

Werkbezoek

Onze penningmeester was in Mozambique en heeft toen ook enkele dagen met de gemeenschap – coördinatoren gewerkt, m.b.t. financiën, organisatie en nieuwe initiatieven om verder te werken aan basisvoorzieningen in de wijk Mafalala in Maputo. De gemeenschap was erg enthousiast, zo werd het een win win bezoek voor beide partijen.

Tijdens dat verblijf is ook contact gelegd met een Engelse organisatie, om een onderzoek te doen naar basisbehoeften voor drinkwater en sanitair (wc’s e.d.). Dat onderzoek is gelukkig uitstekend verlopen en heeft er toe geleid dat momenteel flink gewerkt wordt aan het installeren van gemeenschappelijke toiletten, en ook worden gemeenschappelijke waterpunten geïnstalleerd, een verbetering waar wij ons amper iets bij kunnen voorstellen.

penningmeester Lou Snijders vergadert met de coördinatoren in Mozambique

Stonas – ontwikkelingshulp uit Assendelft neemt ook dit jaar deel met een toernooi donatie, verder hebben we al wat particuliere donaties ontvangen!

En de inzameling van allerlei sportmaterialen is hier in Zuid-Limburg ook weer in volle gang. Sportverenigingen uit de gemeente Stein en omstreken leveren vooral 2e hands schoenen en sportkleding aan, sportwinkels zoals Matchpoint Geleen en C&E uit Stein leveren ook deze keer weer gratis ballen en andere materialen. Vooral scholengemeenschap Groenewald in Stein laat zich niet onbetuigd. Ook diverse particulieren komen met allerlei bruikbare materialen (bekers, medailles e.d. ).

En dat wordt allemaal gesorteerd en verstuurd, een dankbaar karwei.

Onze hartelijke en oprechte dank aan alle sponsoren  voor de bijdrages die we al hebben ontvangen en nog hopen te ontvangen. We zullen er persoonlijk voor zorgen dat alles goed terecht komt,samen met de gemeenschap Acam in de wijk Mafalala in Maputo Mozambique.!

Martin Creuwels met jeugdteam van sloppenwijk Mafalala

IBANNUMMER STICHTING PATER MAAS TE URMOND: NL92 INGB 0008 4850 88