Het bestuur stelt zich voor:

Voorzitter: Martin Creuwels

E-mail: voorzitter@stichtingpatermaasmozambique.nl

Als voetbaltrainer was ik werkzaam bij:

De A jeugd van Fortuna Sittard gedurende 7 jaar, daarna de amateurclubs Almania, Buchten, Born, Sweykhuizer Boys, De Ster en Haslou.

Reeds 7 keer ben ik als vrijwilliger in Mozambique werkzaam geweest om er voetbalprojecten op te zetten en trainingen voor trainers uit te voeren.

In 2000 begonnen, op uitnodiging van de Limburgse missionaris Jacques Maas, in Noord Mozambique in de stad Pemba met het geven van een trainersopleiding. 45 cursisten behaalden het trainersdiploma.

In 2005 kreeg deze opleiding een vervolg in de hoofdstad Maputo waar 50 trainers slaagden voor het diploma.

Veel trainers hebben met dit diploma een club gevonden en verdienen zo de kost.

Naast de trainersopleiding organiseerde ik samen met de geslaagde trainers in 2007, 2009, 2011, 2013 en 2015 een groot voetbaltoernooi met deelname van gemiddeld 25 teams (500 jongens en meisjes in de leeftijd van 8 – 18 jaar) uit de talrijke sloppenwijken van de hoofdstad. Dit krijgt in 2017 een vervolg.

In Mozambique heb ik gezien dat het zeer belangrijk is dat de kansarme jeugd via sport de armoede en de daaruit voortvloeiende ellende voor even kan vergeten.

Bovendien komt het hun gezondheid, zelfvertrouwen en het ontwikkelen van sociale vaardigheden en discipline ten goede.

Penningmeester: Lou Snijders

E-mail: penningmeester@stichtingpatermaasmozambique.nl

Na het trieste overlijden van mijn geliefde Netty Gorissen heb ik besloten haar taak als penningmeester van de stichting over te nemen, en samen met al onze medewerkers te werken t.b.v. armoedebestrijding in Maputo, waar de tegenstellingen arm-rijk te groot zijn. Netty en ik hebben 15 jaar samen gewerkt en gewoond in Mozambique (12 jaar) en in Botswana (3 jaar), in het kader van ontwikkelingssamenwerking. Netty kwam via haar job bij de ambassade in contact met pater Maas en besloot hem en zijn doelgroep te ondersteunen. Netty en Martin Creuwels uit Urmond besloten de stichting op te zetten, die sinds 2000 veel fondsen en bijdrages heeft mogen werven en vele stimulansen heeft kunnen geven aan de armoedebestrijding in de sloppenwijken waar pater Maas gewerkt heeft.

Sinds onze terugkeer in Nederland in 2000 kom ik vaak in Zuidelijk Afrika voor trainingsprogramma’s door de UM Universiteit Maastricht. Natuurlijk heb ik altijd met Netty en Martin met veel plezier samengewerkt voor de stichting, temeer daar Mozambique een stevige plek in ons hart heeft. Verder heb ik o.a. als bestuurslid van de WereldWinkel Maastricht en van stichting Mondiaal Beleid gewerkt, en heb ook met en voor andere NGO’s gewerkt, o.a. in Peru voor stichting Mama Alice.

Hopelijk kunnen we samen met jullie nog lang werken aan verbetering van levensomstandigheden en toekomstverwachtingen van kansarme mensen en vooral jongeren, die vaak met een kleine ruggensteunt geweldig positieve stappen kunnen nemen.

Overige contactpersonen:

Pater Jacques Maas
Montfortstraat 6, 6333 BL Schimmert
(Rusthuis der Montfortanen)

Harrie Maas

Hub Maas
E-mail: hubmaas@stichtingpatermaasmozambique.nl

Van links naar rechts: Martin Creuwels, Netty Gorissen† en Pater Maas bij de oprichting (10 april 2000)